Zakres szkolenia
Prawo pracyTytuł szkolenia
Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa
Termin
18.11.2025
Czas trwania
5 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-14.00
Forma zajęć
onlineLiczba uczestników
30Koszt
490.00 PLNProwadzący
Iwona WołkiewiczAdresat
- Dyrektorzy Personalni
- Pracownicy działu HR
- Pracownicy Biur Rachunkowych
- Kierownicy komórek organizacyjnych
- Pracownicy jednostek organizacyjnych
Cele
Zapoznanie z przepisami prawa pracy dotyczących zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych naruszeń prawa. Przedstawienie ścieżki zgłoszeń wewnętrznych i procedurę zgłoszeń zewnętrznych. Omówienie obowiązków pracodawców w związku z pojawieniem się zgłoszeń sygnalnych w przedsiębiorstwie
Efekty szkolenia
Uczestnicy poznają zasady zgłoszeń wewnętrznych nieprawidłowości w stosowaniu prawa w organizacji jak również procedurę zgłoszeń zewnętrznych. Będą wiedzieli jakich naruszeń dotyczą zgłoszenia sygnalne, kto może zostać sygnalistą, jakie konsekwencje może ponieść pracodawca w związku z stosowaniem działań odwetowych, oraz jakie konsekwencje może ponieść sygnalista zgłaszając nieprawdziwe informacje o naruszeniu prawa.
Program
I. Sygnaliści –obowiązki pracodawcy po wprowadzeniu ustawy o ochronie sygnalistów
- Kto może zostać sygnalistą- czy sygnalistą może zostać tylko pracownik?
- Jakich obszarów dotyczą zgłaszane naruszenia prawa – czy pracodawca może rozszerzyć obszary jakich mogą dotyczyć zgłoszenia wewnętrzne
- Kanały zgłoszeń
a) wewnętrzny – obowiązki pracodawcy
b) zewnętrzne – instytucje odpowiedzialne za prowadzenie zgłoszeń zewnętrznych
c) ujawnienie publiczne – jako ostateczna droga zgłoszeń naruszeń prawa
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych - zapoznanie pracowników i kontrahentów i kandydatów do pracy z procedurą zgłoszeń naruszeń prawa
- Zasady dokonywania zgłoszeń
- Wyznaczenie osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń i wsparcie zgłaszającego oraz przekazania zgłoszenia do komisji wyjaśniającej
- Komisja wyjaśniająca – jej skład i cel powołania
- Ochrona danych osobowych osoby zgłaszającej
- Terminy obowiązujące pracodawcę w przypadku zgłoszenia naruszeń prawa przez sygnalistę
- Jakich działań odwetowych nie można stosować w stosunku do pracowników, kandydatów do pracy a jakich do kontrahentów
- Czy pracodawca ma obowiązek stosowania rejestru zgłoszeń
- Przechowywanie dokumentacji związanej ze zgłoszeniami wewnętrznymi – oświadczenia, formularze zgłoszeń, informacja zwrotna
- Konsekwencje dla pracodawcy w przypadku niedostosowanie się do obowiązujących przepisów dotyczących ochrony sygnalistów
- Konsekwencje dla sygnalisty w sytuacji zgłaszania nieprawdziwych informacji
- Kolejne kroki sygnalisty w przypadku nie podjęcia przez pracodawcę działań wyjaśniających naruszeń prawa
- zgłoszenie do kanału zewnętrznego – działania Rzecznika Praw Obywatelskich
- działania wyjaśniające przez organ publiczny – jakie instytucje uznajemy za organ publiczny
- ujawnienie publiczne
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych – podstawowe elementy jakie powinna zawierać
- Wskazanie celu wdrożenia procedury
- Wykaz podstawowych pojęć
- Zakres przedmiotowy i podmiotowy procedury
- Rozszerzenie katalogu obszarów dotyczących zgłoszenia
- Obsługa kanałów wewnętrznych zgłoszeń przez instytucję zewnętrzną
- Rozwiązania technologiczne wykorzystywane przy zgłoszeniach wewnętrznych
- Bezstronność osoby przyjmującej zgłoszenie
- Zasady dokonywania zgłoszeń
- Obowiązki pracodawcy po otrzymaniu zgłoszenia – terminy, dokumentacja
- Zasady rozpatrywania zgłoszeń – kolejne kroki w wyjaśnianiu spraw
- Opis działań naprawczych w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości
- Ochrona danych osobowych sygnalisty i osób powiązanych z sygnalistą w procedurze wewnętrznych zgłoszeń
- Obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń
- Wskazanie jakich działań odwetowych nie może prowadzić przedsiębiorca w stosunku do swoich pracowników jak też innych osób zarobkujących u przedsiębiorcy
- Informacja o kanale zewnętrznym, do którego może sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego
- Załączniki do procedury – konieczność czy prawo