Zakres szkolenia

Prawo pracy

Tytuł szkolenia

Sygnaliści – zgłaszanie naruszeń prawa

Termin

18-11-2025

Termin

18.11.2025

Czas trwania

5 godzin dydaktycznych (1 dzień szkoleniowy), godz. 9.00-14.00

Forma zajęć

online

Liczba uczestników

30

Koszt

490.00 PLN

Prowadzący

Iwona Wołkiewicz

Adresat

  • Dyrektorzy Personalni
  • Pracownicy działu HR 
  • Pracownicy Biur Rachunkowych
  • Kierownicy komórek organizacyjnych
  • Pracownicy jednostek organizacyjnych

Cele

Zapoznanie z przepisami prawa pracy dotyczących zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych naruszeń prawa. Przedstawienie ścieżki zgłoszeń wewnętrznych i procedurę zgłoszeń zewnętrznych. Omówienie obowiązków pracodawców w związku z pojawieniem się zgłoszeń sygnalnych w przedsiębiorstwie

Efekty szkolenia

Uczestnicy poznają  zasady zgłoszeń wewnętrznych nieprawidłowości w stosowaniu prawa w organizacji jak również procedurę zgłoszeń zewnętrznych. Będą wiedzieli jakich naruszeń dotyczą zgłoszenia sygnalne, kto może zostać sygnalistą, jakie konsekwencje może ponieść pracodawca w związku z stosowaniem działań odwetowych, oraz jakie konsekwencje może ponieść sygnalista zgłaszając nieprawdziwe informacje o naruszeniu prawa.

Program

I. Sygnaliści –obowiązki pracodawcy po wprowadzeniu ustawy o ochronie sygnalistów

  1. Kto może zostać sygnalistą- czy sygnalistą może zostać tylko pracownik?
  2. Jakich obszarów dotyczą zgłaszane naruszenia prawa – czy pracodawca może rozszerzyć obszary jakich mogą dotyczyć zgłoszenia wewnętrzne
  3. Kanały zgłoszeń

a) wewnętrzny – obowiązki pracodawcy

b) zewnętrzne – instytucje odpowiedzialne za prowadzenie zgłoszeń zewnętrznych

c) ujawnienie publiczne – jako ostateczna droga zgłoszeń naruszeń prawa

  1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych  - zapoznanie pracowników i kontrahentów i kandydatów do pracy z procedurą zgłoszeń naruszeń prawa
  2. Zasady dokonywania zgłoszeń
  3. Wyznaczenie osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń i wsparcie zgłaszającego oraz przekazania zgłoszenia do komisji wyjaśniającej
  4. Komisja wyjaśniająca – jej skład i cel powołania
  5. Ochrona danych osobowych osoby zgłaszającej
  6. Terminy obowiązujące pracodawcę w przypadku zgłoszenia naruszeń prawa przez sygnalistę
  7. Jakich działań odwetowych nie można stosować w stosunku do pracowników, kandydatów do pracy a jakich do kontrahentów
  8. Czy pracodawca ma obowiązek stosowania rejestru zgłoszeń
  9. Przechowywanie dokumentacji związanej ze zgłoszeniami wewnętrznymi – oświadczenia, formularze zgłoszeń, informacja zwrotna
  10. Konsekwencje dla pracodawcy w przypadku niedostosowanie się do obowiązujących przepisów dotyczących ochrony sygnalistów
  11. Konsekwencje dla sygnalisty w sytuacji zgłaszania nieprawdziwych informacji
  12. Kolejne kroki sygnalisty w przypadku nie podjęcia przez pracodawcę działań wyjaśniających naruszeń prawa
  1. zgłoszenie do kanału zewnętrznego – działania Rzecznika Praw Obywatelskich
  2. działania wyjaśniające przez organ publiczny – jakie instytucje uznajemy za organ publiczny
  3. ujawnienie publiczne

 

  1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych – podstawowe elementy jakie powinna zawierać

 

  1. Wskazanie celu wdrożenia procedury
  2. Wykaz podstawowych pojęć
  3. Zakres przedmiotowy i podmiotowy procedury
  4. Rozszerzenie katalogu obszarów dotyczących zgłoszenia
  5. Obsługa kanałów wewnętrznych zgłoszeń przez instytucję zewnętrzną
  6. Rozwiązania technologiczne wykorzystywane przy zgłoszeniach wewnętrznych
  7. Bezstronność osoby przyjmującej zgłoszenie
  8. Zasady dokonywania zgłoszeń
  9. Obowiązki pracodawcy po otrzymaniu zgłoszenia – terminy, dokumentacja
  10. Zasady rozpatrywania zgłoszeń – kolejne kroki w wyjaśnianiu spraw
  11. Opis działań naprawczych w przypadku zgłoszenia nieprawidłowości 
  12. Ochrona danych osobowych sygnalisty i osób powiązanych z sygnalistą w procedurze wewnętrznych zgłoszeń
  13. Obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń
  14. Wskazanie jakich działań odwetowych nie może prowadzić przedsiębiorca w stosunku do swoich pracowników jak też innych osób zarobkujących u przedsiębiorcy
  15. Informacja o kanale zewnętrznym, do którego może sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego
  16. Załączniki do procedury – konieczność czy prawo